سفارش تبلیغ
صبا ویژن

97/6/7
10:54 عصر

تفاوت های فردی دانشجویان و یادگیری زبان انگلیسی

بدست آیلتس و تافل در دسته

زبان انگلیسی در حال‌ حاضر‌ به عنوان یک زبان بین المللی و نه متعلق بـه یک کـشور یا یک فرهنگ‌ مطرح‌ است‌ (نونان 2، (2005) و اسمیت 3، (1993). هیپشر4 (2006) بیان می دارد که اساتید زبان انگلیسی باید‌ تفاوت‌ های فـردی دانـشجویان را درک کـنند تا بتوانند بر اساس آن روش های‌ تدریس‌ مناسب‌ را بکار گیرند. آنها باید دیدگـاهی جـامع از نـیازها و طرز نگرش دانشجویان خود داشته باشند‌. در‌ این صورت می توانند به صورت حرفه ای به تـدریس زبـان انـگلیسی‌ در‌ کشور‌ بپردازند

آموزش زبان انگلیسی

بیان مسأله و فرضیه ها

مسئله اصلی در این پژوهش کشف روابط احتمالی بین یادیگـری‌ زبـان‌ انگلیسی‌ و تفاوت های

فردی دانشجویان است که به صورت سوالات تحقیق در زیر‌ بیان‌ شـده اسـت :

1- آیا رابـطه ای بین یادگیری زبان انگلیسی و متغیرهای انگیزش (ابزاری یا یکپارچه )، نگرش ، اضطراب‌ ، سن‌ و جنسیت وجود دارد؟

2- اگـر این روابـط وجود دارد تا چه اندازه است و چه‌ تاثیری‌ در یادگیری زبان انگلیسی بعنوان یک زبان‌ خـارجی‌ دارنـد‌ ؟

بـر اساس سوالات فوق 6 فرضیه صفر5 شکل‌ گرفت‌ که هر کدام یک متغیر را مورد آزمون

قرار مـی دهـد. این فرضیات‌ عبارتند‌ از:

1و2- رابطه ای بین‌ یادگیری‌ زبان انگلیسی و انگیزش‌ (ابزاری‌ و یکپارچه )وجود نـدارد.       

3- رابـطه ای بـین یادگیری زبان انگلیسی و نگرش وجود ندارد‌.

4- رابطه‌ ای بین یادگیری زبان انگلیسی و اضطراب‌ وجود ندارد.

5- رابـطه ای‌ بـین‌ یادگـیری زبان انگلیسی و سن وجود‌ ندارد‌.

6- رابطه ای بین یادگیری زبان انگلیسی و جنسیت وجـود نـدارد.

اهداف و اهمیت تحقیق

هدف‌ اصلی‌ این تحقیق کشف روابط بین‌ تفاوت‌ های‌ فردی زبان آموزان‌ و یادگیری‌ زبـان انـگلیسی است . کشف‌ تفاوت‌ های فردی نظیر انگیزش ، نگرش ، اضطراب ، سن و جنسیت در مـیزان یادگـیری زبان انگلیسی دانشجویان‌ می‌ تواند به مـربیان کـمک مـؤثری در‌ ارتقای‌ سطح کیفی‌ تدریس‌ نموده‌ و نقش تـعیین کـننده داشته‌ باشد.

در کشور ما آموختن زبان انگلیسی بعد از دو دوره راهنمایی و دبیرستان و در ورود‌ به‌ دانشگاه بـا مـشکل جدی عدم توانایی‌ در‌ آموختن‌ زبـان‌ هـمراه‌ است . تـدریس زبـان‌ از‌ آمـوختن چند کلمه یا جمله و نکات دستوری فـراتر نـمی رود و مدرسین مجبور به تدریس مقوله هایی‌ هستند‌ که‌ دانش آموزان باید آن را امـتحان بـدهند‌. بنابراین‌ زبان‌ آموزی‌ جنبه‌ ی رسمی‌ و سـنتی دارد.

در بیشتر مدارس از زبان اول در تـدریس زبـان دوم استفاده می شود و در دانشگاه هـا نـیز تقریبا این رویه دنبال می شود. اگر اعتقاد‌ داشته باشیم که تفاوت های فردی تـاثیر زیادی روی یادگـیری زبان دارد به عقیده نونان 1 (5 :2005) بـاید بـه شـناسایی این تفاوت ها و تـطبیق روش هـای تدریس با آنها هـمت گـمارده‌ شود‌. نتایج این پژوهش می تواند برای معلمین ، مربی دانشگاه و سیاست گذاران تعلیم و تربیت در کـشور مـؤثر باشد و در ارتقای سطح یادگیری زبان انـگلیسی نـیز نقش مـهمی ایفـا کـند.

                                                            ‌

1. Nunan‌

بررسی پیشینه تحقیق

مـطالعات فردی دانشجویان از دهه 1970 شروع شده است که روش های تدریس بر روی توانایی های یادگیرنده بعنوان مـحور‌ یادگـیری‌ 1 متمرکز شدند.

بنابراین تفاوت های‌ فـردی‌ یادگـیرندگان مـحور شـناسایی تـوانایی آن ها برای یادگـیری مـدنظر قرار گـرفت . از دانشمندانـی که روی تفاوت های فردی تحقیـق کردند می توان مازلو (1970‌)، کراشن‌ (2005و1982)، میرز (1994)، مادرید‌ (1995‌)، گـاردنر (1985) و هـفرمن (1981) را نـام برد. آنها عقیده داشتند که متغیرهایی نـظیر انـگیزش ،نـگرش ،اضـطراب ، سـن و جـنسیت در یادگیری زبان انگلیسی نقش مؤثری را ایفا می کند. آنها در‌ مورد‌ دو متغیرآخر یعنی سن وجنسیت اعتقاددارندکه نقش اجتماعی وفرهنگی آنها بیشتراز نقش بیولوژیکی آنها مهم است .

تفاوت هـای فردی یادگیرندگان باید در یادگیری زبان انگلیسی مدنظر قرار گیرد و آنها بتوانند‌ جامعه‌ مدرن و دنیای‌ خارج را با توجه به نقش جهانی سازی را مدنظر قرار دهند. از دیدگاه کینل و لوید (2005‌) جهانی شدن مرحله ای اسـت کـه جامعه در آن تمام مقوله‌ های‌ تمدن‌ را درک خواهد کرد. این تفاوت های فردی به طور اختصار در این قسمت شرح داده خواهد ‌‌شد‌.

انگیزش علاقه یا آرزوی درونی برای رسیدن به یک هدف است . گاردنر(1985‌) و آکسفورد‌ وشیرین‌ (1994) انـگیزش را بـه دو دسته تقسیم کرده اند: انگیزش ابزاری و انگیزش یکپارچه . انگیزش ابزاری‌ به اهدافی نظیر یافتن شغل ، اخذ نمره یا پاس کردن امتحان در زبان‌ آموزی مربوط مـی گـردد‌. ولی‌ انگیزش یکپارچه به زبان آمـوزی جـهت نزدیک شدن به فرهنگ و ارزش های اجتماعی آن زبان و تطبیق با افراد آن جامعه است . تحقیقات ثابت کرده است که هر دو نوع انگیزش در‌ یادگیری زبان انگلیسی تـأثیر دارنـد. (گرجیان ، 1998؛ دورنیه ،1994؛ اوزمان ، 2004 و رحـمان ، 2005).

https://shopoint.ir

نـگرش طرز تلقی زبان آموزان نسبت به زبان انگلیسی است که به صورت مثبت‌ ، منفی‌ یا خنثی ممکن است وجود داشته باشد (کوک ، 2003). این طرز نگرش با توجه به سابقه ذهنی ، فرهنگ زبـان آمـوز، دور یا نزدیک بودن به فرهنگ زبان دوم تعریف و تلقی‌ می‌ گردد. هر کدام از زبان آموزان ممکن است تعریف و نگرش مختلفی با توجه به سابقه ذهنی خود از فرهنگ و زبان یا مردم و سرزمین زبان دوم داشـته بـاشند. اگر اینـ‌ تصویر‌ ذهنی مثبت بود، یاد گیری را تسهیل و اگر منفی یا خنثی بود در عدم یادگیری تاثیر می گذارد

 

اضطراب نوعی نگرانی درونی است‌ که‌ در‌ یادگیری زبان انگلیسی تـأثیر مـنفی‌ یا‌ مـمکن‌ است تأثیر مثبت بگذارد. کراشن (1982) اعتقاد دارد که اضطراب در سطوح بالا می تواند مانع یادگیری شود. براون (2000 ؛ 2005‌) اعـتقاد‌ ‌ ‌دارد‌ کـه اضطراب ممکن است تسهیل کننده باشد.

یعنی‌ مقدار‌ کم اضطراب موجب تحریک یادگـیرنده بـرای یادگـیری می شود و مقدار زیاد آن می تواند مانع یادگیری باشد. یعنی مقدار‌ زیاد‌ آن‌ موجب تسلیم یادگیرنده شـود و از قصد او جهت یادگیری زبان‌ باز دارد.

سن از نظرآکسفورد (1999 ) یک متغیر بیولوژیکی است که براساس آن در مـراحل مختلف زبان آموز‌ مـیتواند‌ زبـان‌ هدف در یک مدت معین کسب کند. البته بیشتر این مطالعات‌ در‌ زبان اول صورت گرفته است که معروفترین آن مطالعات لنبرگ (1967) است که آستانه زبان آموزی‌ را‌ برای‌ یادگیری زبان تعریف کرده است که در دوره نوجوانی است و حـدود 12‌ تا‌ 14‌ سالگی را شامل می شود. تئوری سطح بلوغ در زبان آموزی بیان می دارد‌ که‌ بعد‌ از سن بلوغ و با افزایش سن فعل و انفعالات کورتکس مغز کاهش می یابد و یادگیری‌ زبان‌ با کندی روبـرو مـی شود. تحقیقات اخیر (مثلا کراشن ، 1982) ثابت کرده است‌ که‌ یادگیری‌ زبان پس از بلوغ ممکن است در سرعت یادگیری زبان تأثیر بگذارد ولی در‌ میزان‌ یادگیری زبان تأثیر نمی گذارد. تنها تفاوتی که بین زبـان آمـوزان ممکن است‌ وجود‌ داشته‌ باشد این است که در بزرگسالی تسلط کامل بر تلفظ صورت نمی گیرد ولی در‌ بقیه‌ موارد از لحاظ یادگیری زبان تفاوتی وجود ندارد. کوک ( 2003) و قلیچ لی‌ (2001‌) در‌ تحقیقی بیان داشتند کـه سـن تأثیری در یادگیری ندارد.

جنسیت در یادگیری زبان دارای دو‌ تعریف‌ است‌ . یکی تعریف بیولوژیک یعنی جنس و دیگری تعریف اجتماعی یعنی جنسیت است . (عنایتی‌ و گرجیان‌ ، 2006). در این پژوهش جنسیت مدنظر است و این عقیده وجود دارد که جـنسیت در یادگـیری زبـان‌ انگلیسی‌ مؤثر است

(اوکی ، 2003). گـرجیان (2006) در تـحقیقی کـه انجام داد نتیجه‌ گرفت‌ که جنسیت در یادگیری زبان انگلیسی تأثیر‌ چشمگیری‌ ندارد‌. تحقیقات دیگر نظیر مجتبی (2002) نقش جنسیت‌ را‌ در زبان آموزی از لحاظ اجـتماعی بـررسی کـرده اند و آن را مؤثر دانسته‌ اند‌.

روش پژوهش

روش پزوهش در‌ این‌ تـحقیق از‌ نـوع‌ توصیفی‌ است و در این قسمت چگونگی انتخاب‌ نمونه‌ آماری ، ابزار تحقیق و مراحل اجرا شرح داده می شود.

شرکت کنندگان

دانشجویانی‌ که‌ در این پژوهـش شـرکت کـردند شامل‌ 200 دانشجو ( 100 پسر‌ و 100‌ دختر ) بودند که در کلاس‌ های‌ زبان انـگلیسی بعنوان زبان عمومی در نیمسال اول 1386 در دانشگاه های آزاد‌ اسلامی‌ واحد اهواز و آبادان مشغول به‌ تحصیل‌ بودند‌. نمونه آماری از‌ بین‌ جـامعه آمـاری مـوجود به‌ وسیله‌ نمونه گیری آماری احتمالی طبقه بندی انتخاب شدند و بـه پرسـشنامه نگرش سنجی آرندز ( 1998‌ ) پاسخ‌ دادند. این دانشجویان بین سنین 18‌ تا‌ 45 بودند‌ و در‌ دانشکده‌ های غیر زبان انگلیسی‌ مـشغول بـه تـحصیل بودند.

ابزار تحقیق

ابزار تحقیق پرسشنامه نگرش سنجی آرندز ( 1998 ) بود که‌ شـامل‌ 25 سـوال از نـوع سوالات

5 گزینه‌ ای‌ لیکرت‌ (1932‌) بود‌ به این صورت‌ که‌ پاسخگویان گزینه های خیلی کم ( 1 ) کم ، ( 2 )، مـتوسط ( 3 )، زیاد ( 4 ) و خـیلی زیاد ( 5 ) را انـتخاب می کردند. عدد گذاری‌ گزینه‌ های‌ پرسشنامه به دلیل تبدیل پاسخ های کیفی‌ به‌ کـمی‌ جـهت‌ انجام‌ تجزیه‌ و تحلیل آماری بود.

اعتبار پرسشنامه آرندز (1998) به وسیله پرسشنامه نگرش سـنجی مـوقعییت کـلاسی آکسفورد

(1990) همبسته شد و میزان اعتبار پرسشنامه (85.= r) بود. پایایی پرسشنامه تحقیق بر‌ روی یک نمونه آماری مشابه انـجام گـرفت و از روش کرو نباج آلفا استفاده شد که میزان آن α)

(94.= بود. از دانشجویان خواسته شده بود کـه سـن و جـنسیت خود را در‌ پرسشنامه‌ اضافه کنند.

بنابراین ، هر دسته سوال یک فرضیه را مورد آزمون قرار داد. در مجموع هر تـفاوت فـردی در یک فرضیه جای می گرفت که بعد از جمع آوری‌ نتایج‌ و دسته بندی پرسشنامه بـه صـورت جـداگانه در دو گروه دانشجویان پسر و دختر قابل تجزیه و تحلیل آماری شدند. در پایان نیمسال اول 1386 دانشجویان‌ به‌ پرسشنامه نگرش سـنجی پاسـخ دادنـد‌ و سپس‌ پرسشنامه ها جمع آوری و جهت تجزیه و تحلیل آماری توصیفی و استنباطی آماده شـدند.

مـراحل اجرا

دراین تحقیق تفاوت های فردی دانشجویان و رابطه آنها با یادگیری‌ زبان‌ انگلیسی بررسی شد.

این‌ دانـشجویان‌ زبـان عمومی را بعنوان یک زبان خارجی (EFL) در دانشگاهای اهواز و آبادان در نیمسال اول 1386 می گذراندند. آنها بـه دو دسـته زن (100=n ) و مرد (100=n ) به وسیله نمونه گیری احتمالی طـبقه‌ بـندی‌ انـتخاب شدند و به پرسشنامه آرندز (1998) که دارای 25 سوال 5 گـزینه ای بـود پاسخ گفتند. این پرسشنامه دارای 5 دسته سوالات بود که 6 فرضیه را مدنظر داشتند. فرضیه ها عـبارت بـودند‌ از‌ ارزیابی نقش‌ تفاوت های فـردی دانـشجویان که شـامل انـگیزش (ابـزاری و یکپارچه )، نگرش (مثبت ؛ منفی و خنثی )، اضـطراب (بـالا، پایین یا‌ متوسط )، سن و جنسیت می شدند. سوالات به وسیله نرم افزار آماری‌ (11‌.5 SPSS‌) تـجزیه و تـحلیل آماری شدند و از روشهای توصیفی نظیر مـیانگین ، انحراف استاندارد، واریانس ، دامـنه ، حـد بالا و پایین استفاده ‌‌شد‌ و از آمارهای اسـتنباطی نـظیرآنالیز واریانس 1 و کای اسکور در تجزیه و تحلیل آماری داده های‌ بدست‌ آمده‌ استفاده شد.

نتایج

داده هـای تـحقیق پس جمع آوری دسته بندی و میانگین پاسـخ هـای شـرکت‌ کنندگان در گزینه هـا از (خـیلی کم ) تا 5 (خیلی زیاد) مـحاسبه گـردید. پاسخ‌ ها با روش کولمرگروف‌ اسمیرنوف‌ 3 یا آزمون طبیعی بودن توزیع نمرات 4 تجزیه و تحلیل شدند تـا اطـمینان حاصل شود که توزیع نرمال اسـت . بـا استفاده از این آزمـون بـرای مـتغیرهای انگیزش (ابزاری و یکپارچه ) نـگرش و اضطراب از روش‌ آماری پارامتریک آنالیز واریانس و برای متغیرهای سن و جنسیت از آمار ناپارامتریک کای اسکور در تـجربه و تـحلیل داده ها استفاده شد.آمار توصیفی داده هـا نـیز شـامل مـیانگین ، انـحراف استاندارد، حد بـالا‌ و پایینـ‌ ، واریانس و دامنه بود که در جدول 1و 2 نمایش داده شده است .

نتایج تجزیه و تحلیل آماری ANOVA ارتباط بین تفاوت هـای فـردی (انـگیزش ، نگرش ، اضطراب ، سن و جنسیت ) و یادگیری زبان انـگلیسی و یادگـیری‌ زبـان‌ انـگلیسی در جـداول زیر ارایه شـده است .

جداول 3 و4 - آزمون فرضیه اول : رابطه بین یادگیری زبان انگلیسی و متغیرانگیزش

ابزاری‌ :

آزمون‌ فرضیه اول رابطه بین یادگیری زبان انگلیسی وانگیزش ابزاری در پسران را با

(002.>p ,2569=F) و در دختران را با (000.>p ,3055=F) نشان می دهـد. در هر دو متغیر رابطه‌ معنی‌ دار‌ در سطح (01.>p) وجود‌ دارد‌.

حال‌ تفاوتی که بین دختران و پسران وجود دارد وجود مربع میانگین نگرش آنها در پسران با

(2.101) و در دختران با (2.009) است‌ . این‌ تفاوت‌ نشان می دهد که پسـران دیدگـاه ابزاری کمتری‌ نسبت‌ به یادگیری زبان انگلیسی دارند و بیشتر به ارتباط و استفاده از زبان انگلیسی با فرهنگ و مردم این زبان می اندیشند‌.

جداول‌ 5 و6‌ رابطه بین یادگیری زبان انگلیسی و متغیرانگیزش یکپارچه در پسـران را‌ بـا

(038.>p ,1898=F) و در دختران با (002.>p ,2676=F) نشان می دهد که بین دو متغیر رابطه معنی دار‌ در‌ سطح‌ (01.>p) وجود دارد.

اما آنچه که از مربع میانگین نگرش‌ نسبی‌ در پسران (2.455) و در دختران با (2.167) اسـتنباط مـیشود این است که نشان می دهـد پسـران‌ از‌ انگیزش‌ یکپارچه بیشتری نسبت به دختران برخوردارند که نتایج فرضیه شماره یک را‌ تایید‌ می‌ کند.

جداول 7و8- آزمون فرضیه سوم :رابطه بین یادگیری زبان انگلیسی و مـتغیر نـگرش :

تجزیه‌ و تحلیل‌ آماری‌ ANOVA بـا (100.>p ,1506=F) در پسـران و با ,768.=F) (754.>p در دختران نشان می‌ دهد‌ که بین یادگیری زبان انگلیسی و نگرش در دانشجویان رابطه معنی داری در سطح‌ (01‌.>‌;p) وجود ندارد. نتایج مربع میانگین این متغیر در پسران با

(2.499) و در دختران با‌ (2.866‌) نشان می دهد که پسـران و دخـتران نگرشی خنثی به زبان

انگلیسی و آموختن آن‌ دارند‌.

جدول‌ 9و 10- آزمون فرضیه چهارم :رابطه بین یادگیری زبان انگلیسی و متغیراضطراب :

رابطه بین یادگیری زبان‌ انگلیسی‌ و متغیراضطراب در دانشجویان پسر با

(004.>p,2235=F) و در دختران با (016.>‌;p,1902=F) نـشان‌ داد‌ کـه بین دو مـتغیر رابطه معنی دار در سطح (01.>p) دارد.

آزمون فرضیه پنجم‌ :رابطه‌ بین‌ یادگیری زبان انگلیسی و سن :

در محاسبه رابطه بین یادگیری زبـان انگلیسی و متغیر‌ سن‌ از روش آماری کای اسکور( x2 )

استفاده شد که کی دو مـشاهده شـده (X02463) و کـی دو بحرانی‌ (?942‌ ?XC2) نشان داد که بین دو متغیر رابطه معنی داری در سطح‌ (05‌.>p) وجود ندارد.

آزمون فرضیه ششم : رابطه‌ بین‌ یادگیری‌ زبـان ‌ ‌انـگلیسی و جنسیت :

رابطه بین یادگیری زبان‌ انگلیسی‌ و جنسیت از طریق روش آماری کی دوx2 محاسبه گردید. کـی دو مـشاهده شـده‌ (X02414‌) و کی دو بحرانی (?942 ?XC‌2)بود‌. بنابراین ، رابطه‌ معنی‌ داری‌ بین دو متغیر در سطح (05‌.>‌;p) مشاهده نگردید.

به طور کلی ، نـتایج تحقیق نشان داد که بین یادگیری‌ زبان‌ انگلیسی و متغیرهای انگیزش

(ابزاری و یکپارچه ) و اضطراب‌ رابـطه معنی داری در‌ سطح‌ (01.>p) وجود دارد ولی‌ رابـطه‌ مـعنی داری بین نگرش ، سن وجنسیت در سطح (05.>p) وجود ندارد.

بحث‌ و نتیجه‌ گیری

نتایج این تحقیق نشان‌ داد‌ که‌ بین دختران و پسران‌ در‌ یادگیری زبان انگلیسی تفاوت‌ های‌ فردی خاص وجود دارد که ضمن بیان آنها، تفاوت هـای فردی را در دو‌ جنسیت‌ دختران و پسران از دیدگاه مقایسه ای‌ مورد‌ نظر قرار‌ می‌ گیرد‌. نتایج نشان داد رابطه‌ بین یادگیری زبان در دختران و پسران با انگیزش ابزاری و یکپارچه رابطه معنی دار (01.>‌;p) دارد‌. قدرت انگیزش ابزاری (مثلا اخذ نـمره‌ ، پاسـ‌ کردن‌ امتحان‌ و مانند‌ آن ) در میان‌ دانشجویان‌ قوی تر است تا اینکه بخواهند فرهنگ و زبان انگلیسی را بخاطر ارتباط با آن جامعه فرا‌ گیرند‌. ولی‌ آنچه که مهم این است که به‌ طور‌ کلی‌ پسران‌ انـگیزش‌ (یکـپارچه‌ ) بیشتری از دختران در یادگیری زبان انگلیسی از خود نشان می دهند. این نتیجه با تحقیقات گرجیان (1998)، دورنیه (1994) و آکسفورد و شیرین (1994) موافقت دارد که بیان‌ می کنند، پسران از لحاظ ارتباط با کامپیوتر و بازی های کـامپیوتری ،اینـترنت ، ماهواره تلویزیونی و استفاده از فیلم های انگلیسی شانس و وقت بیشتری از دختران دارند. زیرا در جامعه ایران ، پسران‌ در‌ اجتماع بیشتر از دختران حضور دارند و به طور یکسان با دختران از لحاظ فرصت های حضور اجتماعی نـیستند. بـه هـمین دلیل انگیزش ابزاری در دختران بیشتر از پسـران اسـت‌ واینـ‌ امر ممکن است در اخذ نمرات دانشگاه و پاس کردن دروس زبان انگلیسی از پسران موفق تر عمل کنند. نتایج این متغیر در تحقیقات‌

انصاری‌ و بابایی 1 (2002) نیز مـشاهده مـی‌ شـود‌ که پسران حضور بیشتر در یادگیری زبان انگلیسی نـشان مـی دهند. در هر حال نتایج اخیر این تحقیق نشان می دهد که دانشجویان به‌ طور‌

کلی از انگیزش ابزاری‌ بالا‌ در یادگیری زبـان بـرخوردار هـستند و این با تحقیقات رحمان تطابق دارد

این نکته که دانشجویان از انگیزش یکپارچه کـمتری در یادگیری زبان در کشور ایران برخوردارند به این دلیل‌ است‌ که زبان انگلیسی زبان دوم (ESL) نیست و زبان خارجی

(EFL) است یعنی در محیطی زبان آمـوزی اتـفاق مـی افتد که تعامل وگفتگوی رودرو در جامعه صورت نمی گیرد و زبان آموزی‌ فـقط‌ از طـریق‌ کلاس های درس امکان پیدا می کند.این نتایج با تحقیقات اوزمن 3 (2004) موافق است که بیان‌ می دارد در محیط هـای (EFL) کـه تـقابل زبانی در جامعه‌ وجود‌ ندارد‌ آموزش به صورت رسمی در مدارس و دانشگاه ها صـورت مـی گـیرد و این امر به ایجادانگیزش ابزاری بیشتر ‌‌کمک‌ می کند ولی در محیط های (ESL) که

گویشوران آن زبان وجـود دارنـد‌ و تـعامل‌ زبان‌ در جامعه وجود دارد انگیزش یکپارچه بیشتری به وجود می آید.

رابطه بین نگرش دختران‌ و پسـران و نـگرش آنها نسبت به یادگیری زبان انگلیسی در سطح

(01.>p) معنی‌ دار نبود. به عبارت‌ دیگر‌ زبـان آمـوزان نـگرش مثبت یا منفی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی نداشتند و نگرش آنها خنثی بود. نتایج این فـرضیه ثـابت می کند که یادگیرندگان اطلاع جامع و کافی از فرهنگ و زبان انگلیسی‌ ندارند و آن را بعنوان یک مـوضوع درسـی مـثل بقیه دروس پذیرفته اند. دلیل عمده آن عدم ارتباط با فرهنگ و زبان و مردم آن جامعه می باشد و زبان را در سـطح آمـوزش فقط‌ در‌ اختیار دارند. نتایج این فرضیه با یافته های گاردنر (1985) همخوانی دارد که آمـوختن یک زبـان مـمکن است آموختن یک فرهنگ نباشد. تحقیقات فرهادی (1982)، گامپرز (1982)، سوانز (1998) و کینل‌ و لوید‌ (2005) نیز موید نتیجه این تحقیق است . بـنابراین مـی تـوان ادعا نمود که زبان آموزان ایرانی تصویر کامل از ارزش های فرهنگی و اجتماعی فـرهنگ و زبـان ندارند به همین دلیل‌ دیدگاه‌ مثبت یا منفی نسبت به آن ندارند و دیدگاه ها خنثی نسبت به آن دارند.

رابـطه بـین یادگیری زبان انگلیسی و اضطراب در سطح (01.>p) معنی دار بود یعنی اضطراب‌ در‌ یادگیری‌ زبان انـگلیسی تـأثیر دارد. نتایج‌ نشان‌ می‌ دهد دختران از میانگین اضـطراب بـالاتر نـسبت به پسران برخوردارند. گرجیان (2006) همبستگی این دو متغیر را از طـریق ضـریب همبستگی‌ پیرسون‌ نشان‌ داد که این ارتباط منفی است یعنی هر‌ چه‌ اضطراب نسبت بـه یادگـیری زبان انگلیسی بالاتر اضطراب بـالاتر بـاشد یادگیری کـمتر اتـفاق مـی افتد. بنابراین ، با احتساب تجزیه‌ و تـحلیل‌ ANOVA‌ در پسـران با (2235=F) و در دختران با (1902=F)

مشخص می گردد که‌ دختران در یادگیری انگلیسی از خود اضـطراب بـیشتری نشان می دهند.

مکالمه فشرده زبان انگلیسی در اصفهان

بهترین آموزشگاه برای کلاس مکالمه زبان انگلیسی در اصفهان به صورت حضوری و غیر حضوری توسط معلم خصوصی زبان انگلیسی در اصفهان خانم مسائلی

آموزش غیر حضوری زبان انگلیسی

آموزش غیر حضوری زبان انگلیسی برای کودکان

آیلتس اصفهان

آموزش آیلتس تضمینی در اصفهان

خدمات حسابداری

حسابدار در اصفهان

کلاس مکالمه زبان انگلیسی در اصفهان

این تحقیقات با یافـتـه های کراشن (2005‌) همخوانی‌ دارد‌ کـه اضـطراب بالا موجب عدم یادگیری و اضـطراب کـم یا تسهیل کننده‌ می‌ تواند به یادگیری زبان انگلیسی کمک کند.

آکسفورد (1999) و براون (2000) نـیز بـیان می دارند که‌ اضطراب‌ در‌ کـلاس درس بـاید کـنترل شود تا مـوجب ارتـقا یادگیری گردد. بنابراین ، رابـطه‌ آنـ‌ با‌ یادگیری منفی است . نتایج این تحقیق با مطالعات براون (2000:152) تطبیق می کند‌ که‌ بـیان‌ مـی دارد نتایج نشان داده است که افراد مـؤنث سـطح اضطراب بـالاتری نـسبت بـه‌ افراد‌ مذکر در مراحل یادگـیری دارند.

رابطه بین یادگیری زبان انگلیسی و سن در سطح‌ (05‌.>‌;p) معنی دار نبود. نتایج تحقیق نشان داد که سـن مـتغیر موثر در یادگیری زبان‌ انگلیسی‌ در ایران نیست . نـتایج این تـحقیق یا یافـته هـای قـلیچ لی (2001) موافقت‌ دارد‌ که‌ سـن ، تـأثیر برجسته ای در زبان آموزانی که وی مطالعه کرده بود (بین سنین 15‌ تا‌ 35) نداشته است . کوک (2001:134) نیز همین نـتایج را بـدست آورد‌ و بـیان‌ داشت‌ که " سن تفاوت خاصی در یادگیری زبـان انـگلیسی در مـوقعیت هـا و افـراد بـا سنین مختلف‌ بوجود‌ نمی‌ آورد". کراشن (1982:434) نیز بیان می دارد که سن متغیری نیست‌ که‌ بر یادگیری اثر بگذارد بلکه بیشتر متغیری است که ارتباط با وضعیت اجتماعی و روان فـرد وارد‌ بنابراین‌ سن در یادگیری زبان تأثیر ندارد ولی در کشور ایران سن می‌ تواند‌ همراه محدودیت های اجتماعی و روان آن بررسی‌ می‌ شود‌ که ممکن است روی روند زبان آموزی‌ تأثیر‌ بگذارد.بهترین آموزشگاه تدریس خصوصی حسابداری در اصفهان

بین یادگیری زبان انگلیسی و جـنسیت رابـطه معناداری (05.>p) مشاهده نگردید. نتایج‌ این‌ تحقیق نشان داد که بین‌ جنسیت‌ (دختر یا‌ پسر‌) تاثیری‌ در یادگیری زبان انگلیسی ندارد. این‌ مطالعات‌ با یافته های مجتبی و مجتبی (5-4 :2003) همخوانی دارد که بیان می دارد‌ تـفاوت‌ جـنسیت در یادگیری زبان یک متغیر‌ فرعی است .

اوکی (2003‌) برخلاف‌ نتایج این تحقیق بیان می‌ دارد‌ که جنسیت و سطح مهارت زبان در یادگیری راهکارهای زبان آموزی مؤثر است . بـنابراین‌ ، جـنسیت‌ در یادگیری زبان یک عامل‌ اصلی‌ نـیست‌ بـلکه می تواند‌ روی‌ چگونگی زبان آموزی از‌ دیدگاه‌ اجتماعی تاثیرگذار باشد.

یافته های این تحقیق راهکارهای عینی را به کمک آمار نشان‌ می‌ دهد تا در پرتو آن اساتید‌ زبـان‌ انـگلیسی ، مولفین‌ کتاب‌ های‌ درسـی زبـان انگلیسی ، سیاستگزاران‌ آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور به تفاوت های فردی زبان آموزان توجه نموده و روش های‌ تدریس‌ و مواد آموزشی مناسب را جهت تدریس‌ در‌ مکان‌ های‌ آموزشی‌ ارایه دهند (نونان‌ ،2005‌؛ اسمیت ،

1993 و هیپشر، 2006). پیشنهاد مـی گـردد تا در آینده تحقیقات وسیع تری روی تفاوت های فردی‌ دیگر‌ زبان‌ آموزان نظیر شخصیت ، عادات یادگیری ، استعداد،توانایی‌ ، سلامت‌ روانی‌ و سایر‌ متغیرهای‌ مربوطه‌ صورت گیرد. این تحقیقات در دروس و یا مکان های آموزشی دیگر نیز مـی تـواند انجام شـود


<      1   2   3